Autor: WBN / PR, 5. prosince 2013 8:17
Portál BANKY.sk přináší další ze série rozhovorů. Peter lekáte, ředitel ZUNO bank pro obchod a marketing, prozradí, jak funguje banka v online prostředí.
BRATISLAVA 5. prosince (WBN / PR) – Peter lekáte, ředitel ZUNO bank pro obchod a marketing, nesnáší větu: „musíte to přijít podepsat na pobočku“ a věří, že online banka musí mít i více zdrojů příjmu, aby přežila.
Rád běháte, myslíte si, že úspěch directbanky na Slovensku je také běh na dlouhé tratě?
Běh na dlouhou trať, v horském terénu s pořádně řídkým vzduchem. Tou dlouhou tratí je pro nás připravenost klienty řešit vše online. Horským terénem různé zákonná omezení, které je nezbytné splnit a řídkým vzduchem naše marže.
V tomto roce odešli z trhu dva vaši přímí konkurenti – je to pro vás varování nebo výzva?
Je to pro nás spíše potvrzení toho, že i v bankovnictví, podobně jako v jiných odvětvích, je dlouhodobě velmi rizikové postavit obchodní model založený na jednom zdroji příjmu. V ZUNO bance jsme se této pasti vyhnuli tím, že jsme včas dobudovali úvěrový byznys. Ani to však do budoucna nebude dostačující a již dnes analyzujeme další produktové oblasti, které budou dávat pro klienty direct banky působící na Slovensku av Čechách smysl.
Proč preferujete název direct banka před online bankou?
Online banking je z našeho pohledu podskupinou direct bankingu. Z pohledu definice totiž direct banking zahrnuje nejen online banking, ale také telefonické bankovnictví, čili kontaktní centrum. V ZUNO bance hraje osobní přístup přes kontaktní centrum důležitou roli a to nejen při telefonické obsluze klientů, ale i při komunikaci přes webový chat nebo sociální média, kde operujeme non-stop.
Mohou online banky lákat klienty pouze na nízké poplatky?
Lákat klienta na účet bez poplatků není uměním. A pro získání si klienta a jeho udržení to nestačí. Oproti tradičním bankám k tomu v přidáváme vzdání se absurdních poplatků, čekání v řadě či tradiční byrokracie. Nabízíme klientům férové produkty s velmi dobrým poměrem cena / výkon. Jako příklad uvedu nyní běžící akci na půjčku a refinancování, kde nabízíme nejvýhodnější nabídku na trhu i s bolestným, pokud ji nebudeme vědět dodržet.
Vaši kolegové z branže nám tvrdili, že reklama na bankovní produkty musí být trochu zábavná, aby zaujala, ale nemá být otravná. Kde je podle vás hranice mezi tím?
Myslím, že zábavnost je v reklamě vždy vnímána pozitivně. Vždyť nikdo z nás nechce dívat například na televizi jen proto, aby zabil čas, ale očekává při tom i nějaké minimum zábavy. Když se podívám na to, co v televizi najdeme dnes, tak je jasné, že citlivost klientů je různá. Proto je těžké mluvit o nějaké konkrétní hranici mezi zábavou a tím, co už otravuje. Každopádně já osobně oceňuji, když mě reklama pobaví.
Děláte si průzkumy, kde má vaše retro kampaň větší úspěch či v TV, na YouTube nebo na Facebooku?
Na Slovensku i v Čechách je stále jednoznačně nejsilnějším nosičem televize. Na druhé straně přidaná hodnota Youtube a Facebook, protože jsou online, se může měřit exaktněji. Dnes jsou to jen podpůrné kanály a uvidíme, zda jejich potenciál bude v tomto směru poroste.
Co očekáváte od komunikace s klienty přes sociální sítě?
V ZUNO ho bereme jako důležitý komunikační prostředek, který má svá specifika. V první řadě nejde o zabezpečený kanál z pohledu poskytování osobních údajů, a proto není možné klientům odpovědět na opravdu všechny otázky nebo požadavky přímo na sociálních sítích. V takových případech je směrujeme na telefon nebo do internetového či mobilního bankovnictví. Na druhé straně je to ideální kanál na získání opravdu rychlé zpětné vazby od klientů, a často ho i takto využíváme.
Online banking mají dnes na vysoké úrovni i kamenné banky. V čem se má lišit ten v internetové bance?
Z pohledu klienta je to o jednoduchosti a přehlednosti. A zejména o tom, že klient má možnost v direct bance opravdu vše vyřídit online přes internet nebo mobil. Osobně nesnáším větu „Musíte to přijít podepsat na pobočku“. Z pohledu banky je to hlavně o procesech. Produkty a procesy v kamenných bankách jsou logicky postaveny tak, aby vyhovovaly pobočkám, a tradiční banky je musí „znásilňovat“, pokud je chtějí dostat do online bankingu. Samozřejmě některé jsou v tom úspěšnější více, jiné méně. U nás jsou všechny procesy postavené pro internet a mobile banking respektování požadavky regulátora. Vše je tak možné vyřídit online bez toho, abyste, pokud to přeženu, vstali z gauče – pak je dobré, pokud při něm máte i skener. A pokud si s něčím nevíte rady, máte k dispozici webový chat nebo zavoláte do kontaktního centra, kdykoliv.
Myslíte si, že v rámci bankovních produktů je ještě co inovovat?
Přirovnal bych to k fotbalovému míči, při které si mnozí z nás neumí představit jak je možné ji dále inovovat. Jsou definovány standardy pro její výrobu, ať už je to velikost, váha, případně použité materiály. A přesto přicházejí výrobci s vylepšeními při každých mistrovství světa – ať už je to nový způsob šití, sofistikované složení materiálu nebo možnost přidat čip na sledování pohybu. Vše za účelem zkvalitnění hry a zážitku z ní.
Kde vidíte online a mobil banking o pět let?
Je to velmi populární otázka, na kterou jsem četl nespočet odpovědí a žádná z nich přihlédnutím naše dnešní znalosti nepřekvapuje. Jednou větou – úloha mobile bankingu bude dále růst, přičemž internet banking bude přinejlepším stagnovat. Upozorním snad jen na jednu věc, že z technologického pohledu je mobile banking třeba chápat v širším slova smyslu, než jen jako mobilní aplikaci u nás hlavně pro iOS a pro Android, případně zjednodušený, u nás velmi málo používaný, internet banking pro mobilní zařízení.
Proč by si měl potenciální klient z bohaté nabídky bank na trhu vybrat právě vaši?
Pokud potenciální klient hledá nejlepší nabídku, která je cenově výhodná, srozumitelná a transparentní bez hutního textu malými písmeny někde pod čarou a současně vlastní mobil a nebojí se ho používat, tak z bohaté nabídky bank si vybere direct banku ZUNO se stabilním zázemím naší matky Raiffeisen Bank International. Pokud ale hledá způsob jak utratit nadbytečnou hotovost, pokecat si s podrážděnými lidmi čekajícími v řadě, případně libuje vyplňování různých formulářů hůlkovým písmem, tak mu vzkazuji, že toho je přebytek i mimo tradičního bankovnictví a ZUNO mu na to ví v rámci přístupu „less bank more life „vytvořit dodatečný čas.
Portál BANKY . cs [1] vznikl v roce 1998. Denně přináší aktuální zprávy z bankovního dění doma iv zahraničí. Kromě zpráv pravidelně nabízí exkluzivní rozhovory s top manažery bank na Slovensku. Usnadňuje čtenářům orientaci v bankovních produktech a pomáhá jim při správném výběru. Součástí portálu je i odborné poradenství na aktuální témata, kde se čtenáři mohou dozvědět více o řešení svých praktických otázek z oblasti bankovních služeb. Mimo jiné tam najdete i aktuální kurzovní lístky a finanční kalkulačky.