Úvěr je v hodnotě spolu přes 7 milionů eur.
Nesrovnal byl proti
Primátor poslance poprosil, aby za materiál zahlasovali. „My jsme stoprocentně přesvědčeni, že trať do Petržalky je nutná. Pokud nám na ni nedá peníze Evropská unie, co se může stát, musíme najít jiné zdroje financování. Pokud ne teď, tak o dva roky, o pět let. V Bratislavě se již na to čeká třicet let, „poznamenal Ftáčnik.
“ Nevíme, zda takto vynaložené prostředky se městu i vrátí, „řekl na dnešním zastupitelstvu poslanec a předseda finanční komise Ivo Nesrovnal (SDKU-DS) s tím, že finanční komise návrh neschválila. Banka podle něj město ani neinformovala, že bude požadovat patronátní prohlášení a požádala o něj dodatečně. „Je nefér vytvářet nové závazky a přenášet je na našich zástupců,“ dodal s tím, aby byla platnost prohlášení zkrácena, a to do konce roku 2014.
Jak dnes uvedla náměstkyně Víra Kimerlingová, výši úvěru i datum poslanci odsouhlasili, v prohlášení se město jen zaručuje, že nesníží podíl v této organizaci. „Můžeme úvěr předčasně splatit, proto nejsem za pozměňovací návrh,“ dodala. Pozměňovací návrh Nesrovnala nakonec poslanci neschválily a platnost prohlášení tak končí v roce 2015.
Rozhodli v říjnu
V říjnu městské zastupitelstvo schválilo, aby si společnost Metro Bratislava, ve kterém má město 66-procentní podíl a menšinovým vlastníkem je Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálního rozvoje SR s 34 procentním podílem, vzala úvěr ve výši přes 9,13 milionu eur. Z toho 1.500.000 eur je již existující úvěr, splatný v roce 2012.
Na zbývající část 27. prosince loňského roku uzavřelo Metro Bratislava s bankou dvě úvěrové smlouvy – na financování přípravných prací a inženýrské dokumentace k projektu NS MHD účelový úvěr ve výši 6.640.000 eur a na krytí přechodného nedostatku finančních prostředků kontokorentní úvěr ve výši 500.000 eur. Obě mají splatnost do konce roku 2015.
Do 30 dnů ode dne uzavření úvěrových smluv musí město předložit patronátní prohlášení, které je slibem, že zachová vztahy, majetek a podnikání společnosti Metro Bratislava v současné podobě. Město se v něm stejně zavázalo, že do rozpočtu budou zapracovány prostředky na splácení tohoto úvěru. Prohlášení nabývá platnosti dnem podpisu, účinnosti dnem doručení bance a zaniká úplným splněním všech závazků.
Jak uvádí v materiálu pro poslance, společnost na vypracování nabídky na poskytnutí úvěru oslovila několik banky. Po odstoupení první vybrané banky byla oslovena Československá obchodní banka.
Stavební povolení společnosti Metro Bratislava na 1. část NS MHD má být správoplatnené tento měsíc.
Žádost o dotaci podají v březnu
Hlavní město by mělo stihnout všechny kroky tak, aby se mohlo v březnu ucházet o evropské peníze na nosný dopravní systém. Uvedl po dnešním zasedání městského zastupitelstva bratislavský primátor Milan Ftáčnik s tím, že samospráva dělá pro to všechno.
Peníze ve výši přibližně 80 milionů eur z Evropské unie mají jít na rekonstrukci Starého mostu a postavení kolejové tratě ze Šafárikovo náměstí na Bosákovu ulici jako 1. etapy tratě železniční Hlavní nádraží – Janík dvůr.
Jak dodal, stavební povolení zatím projekt nemá, podle Ftáčnik by bylo velmi dobré, kdyby se tak stalo v březnu. „Máme přísný harmonogram a naše kroky směřují k tomu, abychom ten termín dodrželi,“ dodal Ftáčnik s tím, že bez toho se město nemůže ucházet o peníze v Bruselu.
Podle něj je reálné, aby peníze město získalo. „Každý měsíc organizujeme kontrolní dny, honíme kompetentních, aby dodali to, co mají,“ dodal primátor.
Město Bratislava chce žádat Evropskou komisi o nenávratné finanční prostředky z operačního programu Doprava na budování nosného systému MHD. V první etapě výstavby půjde o rekonstrukci Starého mostu a vybudování první části povrchové kolejové tratě mezi Šafárikova náměstím a petržalském Bosákovou ulicí. Po schválení dokumentu a přiřazování peněz z eurofondů na projekt začne město s přípravou druhé a třetí části nosného systému, které propojí Bosákovu ulici s Janíková dvorem a Hlavní železniční stanici se Štúrovo ulicí ve Starém Městě.