Státní železniční společnost Cargo začne po více než třech letech splácet půjčku z dob první vlády Roberta Fica (Směr-SD). Do konce srpna totiž státu vrátí přibližně 25 milionů eur. Vyplynulo to ze smlouvy, kterou minulý týden podepsalo ministerstvo financí s resortem dopravy. Nákladní dopravce měl půjčku původně začít splácet v listopadu. „Termín splatnosti se posouvá vzhledem k příznivý vývoj úrovně tržeb společnosti – realizované úhrady pohledávek z obchodního styku. Na úhradu jistiny a příslušných úroků budou použity především příjmy z prodeje části opravárenských zařízení Železniční společnosti Slovensko, „konstatoval mluvčí ministerstva dopravy Martin koná. Stát firmě půjčil částku 166 milionů eur.
Další milióny
Je to dobrá zpráva. Takto reagoval šéf Výzkumného ústavu dopravního v Žilině Ľubomír palčáky na začátek splácení státní půjčky. Stejně přitom mluví také exporadca premiérky Ivety Radičové Ondrej Matej (SDKÚ-DS). Kritizuje však zvolený postup. Ten se přitom nezamlouvá ani opozičnímu KDH. „My jsme to (začátek splácení, pozn. HN) plánovali po vstupu strategického partnera, ministr Počiatek to vytáhne z kapes občanů,“ říká poradce exministra dopravy Jána Figeľa Martin Krajčovič.
Firma přitom bude muset ve své kase hledat další desítky milionů eur. Po zaplacení první splátky bude totiž státu dlužit více než 155 milionů. Z toho už příští rok v únoru bude muset splatit necelých deset milionů. Generální ředitel firmy Vladimír Lupták v červnovém rozhovoru pro HN mluvil o několika možnostech splácení. Mezi nimi byl například i odprodej části aktiv, například vozů. Kterou z nich však firma nyní upřednostní, neupřesnila. Podle mluvčí Carga Moniky Schmidtové ve firmě zvažují různé alternativy.
Řeší Brusel
Půjčku vybavil pro Cargo jeho tehdejší ředitel Matej Augustin. Ministr dopravy z dob první Ficovy vlády Ľubomír Vážny (Směr-SD) ní chtěl zachránit společnost před hrozbou propouštění. Cargo totiž kvůli krizi utrpělo výrazný propad byznysu. Půjčka se sice minula, ale lidé o práci i tak přišli. Po nástupu Figeľa Cargo přijalo úsporný plán, v jehož rámci ze společnosti odešlo téměř dva tisíce lidí.
Peníze pro nákladního přepravce tehdy kritizovala nejen opozice, ale posuzovat ji začala i Evropská komise. Půjčka podle evropských úředníků diskriminovala ostatní dopravce. „Je to určitě faktor poukazující na to, že to nebyl dar. Samo o sobě to však určitě nebude mít za následek, že komise řízení vůči nám zastaví, „říká partner advokátní kanceláře TaylorWessing e / n / w / c Andrej LEONŤJEV. Stanovisko Bruselu se do uzávěrky HN získat nepodařilo.
Hledá se partner
Ani po zahájení splácení firma nebude z nejhoršího venku. Státu a soukromníkům stále bude dlužit zhruba půl miliardy eur. I proto si ministr dopravy Ján Počiatek (Směr-SD) po svém nástupu osvojil myšlenku hledání strategického partnera pro firmu. Konkrétní řešení má přitom navrhnout poradenská firma, kterou nyní resort vybírá v tendru. Proces přitom spustil ještě loni jeho předchůdce Figeľ. Chtěl to udělat přes zvýšení základního kapitálu ve firmě. Za nejvhodnější řešení to v červnu označil i Lupták. Šéf kabinetu Robert Fico chce partnera pro Cargo v rámci společného podniku s českým Cargo.
Půjčka z dob první vlády Roberta Fica
První splátku Cargo zaplatí už srpnu.
Spolu s úroky do státní kasy vrátí přibližně 25 milionů eur.
Zaplatí jejich z prodeje dep osobní železniční společnosti Slovensko.
Další splátku, necelých 10 milionů eur, má zaplatit v únoru příštího roku.
Kontextové odkazy ETARGET