Doplněno 17.7.2012
České aerolinie (ČSA) zruší pravidelnou linku z Prahy do Žiliny pro malý zájem veřejnosti o její využívání. Poslední let na této trase se uskuteční v pátek 27. července. Informoval o tom [1] v pondělí deník SME. Mluvčí ČSA Hana Hejsková zdůvodnila rozhodnutí o pozastavení linky zejména dlouhodobě nízkým zájmem cestujících o létání mezi Prahou a Žilinou. Linka Českých aerolinií je společným letem i pro americkou Deltu, nizozemské aerolinie KLM a ruský Aeroflot.
Podle letošní květnové ročenky Trend Top v cestování loni ve srovnání s rokem 2010 klesl počet cestujících, kteří prošli žilinský letištěm, z 9 912 na 6 805. Ředitel letiště Ivan Hečko potvrdil i meziroční pokles v prvním pololetí tohoto roku, upozornil však, že ČSA loni začali redukovat počet letů. Z původních osmi skončili na současných tří týdně.
Vyjádřil však přesvědčení, že jediné pravidelné letecké spojení se může ještě v tomto roce do Žiliny vrátit. Letiště totiž vypsalo v březnu veřejnou soutěž na dodavatele letecké dopravy do Prahy, která má uzávěrku v poslední srpnový den. Podle I. Hečko několik dopravců projevilo zájem a Daniel Šabík z tiskového oddělení Czech Airlines, Holidays Czech Airlines a Českého aeroholdingu pro eTREND potvrdil, že i ČSA se soutěže účastní.
Linku využívají prakticky na sto procent podnikatelé, především zahraniční, kteří do Prahy přilétají z celé Evropy. Domácí podle prodejců letenek raději létají z Vídně. Letiště má zájem o čtyři lety týdně, dva přes den a dva s pozdním večerním příletem do Žiliny a brzkým odletem do Prahy. Podle leteckého experta profesora Antonína Každou ze Žilinské univerzity může zlepšení ekonomiky ztrátové linky pomoci i cestovní ruch. Oceňuje, že v případě obnovení spojení chtějí hoteliéři v regionu, zejména z Terchové, připravit cenově zajímavé balíčky s ubytováním, stravováním, leteckou dopravou a dalšími službami, které by mohly prodávat v Praze.
Náklady na čtyři lety týdně turbovrtulové letadlo představují ročně přibližně 1,4 milionu eur. V prvním roce by tržby mohly převýšit i 950 tisíc eur a postupně by mohly růst. Ztráty by mohl vykrýt příspěvek státu, samosprávy a podnikatelských organizací, kteří mají na trvalém leteckém spojení zájem.
Po odchodu ČSA bude letiště využívat zejména Žilinská univerzita na výcvik budoucích pilotů, nadále tam budou létat malé soukromé letadla zahraničních podniků, které v regionu působí, záchranná služba a příležitostné chartery. Vzhledem k poměrně krátkou dráhu však mohou využít pouze menší letadla.
Ilustrační foto – SITA / Diana Černáková
References
- ^ ekonomika.sme.sk (ekonomika.sme.sk)