Podstatnou část příjmů bank v Česku tvoří poplatky a jejich podíl na tržbách klesá.
PRAHA [1] . České banky vydělávají nejvíc v celé Evropě. Podle studie poradenské společnosti Boston Consulting Group (BCG), o které dnes informují pražské Hospodářské noviny [2] , v letech 2007-2011 byly průměrné výnosy akcionářů českých bank dokonce třetí nejvyšší na světě.
Česko předběhly ze sledovaných zemí pouze Indonésie a Mexiko, tedy rychle se rozvíjející ekonomiky, které nabízejí velké příležitosti pro další rozvoj bankovnictví.
Také experti z rakouské Raiffeisenbank nedávno označili české bankovnictví za „ziskové a sexy“, píší Hospodářské noviny (HN).
Situace se zhoršila
„Situace v Česku se ale v loňském roce změnila k horšímu a podobný vývoj očekáváme i letos,“ varuje Martin Buchar, ředitel české pobočky Boston Consulting Group. České banky podle něj musejí radikálně zkres své náklady a zjednodušit stále složitou nabídku svých produktů pro klienty.
Českému bankovnictví dosud pomáhala k ziskovosti jeho konzervativnost. Za první tři kvartály letošního roku bankám vzrostl zisk meziročně o 10 miliard korun na 52,2 miliardy korun (2,07 miliardy eur).
Ze studie BCG vyplývá, že mezi lety 2007 a 2011 vynášeli investice do českých bank průměrně 7% ročně.
Podstatnou část příjmů bank v Česku však tvoří poplatky a jejich podíl na tržbách klesá. Konkrétně loni se snížil na 26% z 32% v roce 2007. Přispěla k tomu i vyšší konkurence na trhu.
„V této oblasti se ale finanční ústavy [3] dostávají pod tlak zejména ze strany střadatelů, „říká Tomáš Tomčány, analytik firmy Patria Direct.
Finanční ústavy nyní stále více vydělávají na rozdílech mezi úroky, které platí za uložené peníze, a těmi, které účtují zájemcům o úvěr.
Úroky centrální banky klesají
Ale i zde se příležitost pro výdělek vytrácí pro klesající úrokové sazby centrální banky a slabému růstu poskytovaných úvěrů v důsledku recese české ekonomiky.
Co tedy budou české banky v budoucnu dělat, aby si udrželi svůj zisk? Studie Boston Consulting Group navrhuje například snižování počtu různých počítačových systémů a přesun některých činností z poboček do centrály.
A také větší specializaci bankovních úředníků, aby nabízely zákazníkům služby šité na míru, nejen obecné rady.