Česká republika má mocného západního souseda. Měření výši hrubého domácího produktu je Německo čtvrtý nejsilnější ekonomikou na světě. Stále zůstává klíčová zemí, které – i v období ekonomické turbulence – táhne české vývozy. Německo tak má možná nejvýrazněji podíl na vývoji české ekonomiky, a to jak Současné, tak budoucí. Provázanost obou zemí navíc v poslední době ještě zesiluje.
[1] Obchodu mezi Českém a německém se v poslední době daří. Každý rok roste o stovky miliard korun. Alespoň to tvrdí statistika Česko-německé obchodní a průmyslové komory. Hospodářská krize zasáhne jen Několik málo odvětví spolupráce a včas je zpomalila. Významnější vliv ale němé. Na obou stranách hranice tak žijí ze vzájemná obchodu tisíce firem. Současný stav obchodních vztahů shrnuje Hannes Lachmann z Česko-německé obchodní komory.
„Řekl bych, že aktuální stav je velice dobrý. Krásně se vyvinul v Posledních dvaceti letech. Německo je zdaleka nejdůležitější obchodní partner České republiky, nejvíc exportu z České republiky jde do Německa. Aktuálně je to více než 30 miliard eur ročně, v korunách samozřejmě ještě mnohem víc. Další věc, které v Německu, ale ani tady v Čechách hodně lidí nevnímá, je, že i Česká republika je pro Německo velice důležitého obchodním partnerem. To znamená Stejně důležitého Třeba jako Rusko a ještě důležitějším než Japonsko. „
Na začátku 90. let byl objem výměny mezi Německem a Českém 220 miliard korun, v roce 2003 to byl už skoro bilion. Podle německých podnikatele české firmy v minulých letech hodně investovaly, podporovaly především vývoj Švehla vybavení. Český trh jim teď případně malý a chtějí zkusit víc. Hospodářská krize se česko-německého obchodu dotkla nepatrně, zasažení byl sektor služeb, automobilového průmyslu a strojírenství. Poslední dvě jmenované oblasti jsou takové důležitého vývozním artiklem do Německa, Říká Hannes Lachmann.
“ Nejdůležitější zboží vždycky souvisí s automobilkami, hlavně auta sama o sobě, ale takové všechno, co s tím souvisí: to znamená elektrotechnika, podvozky autobusy, nutno Mercedes tady vyrábí v rámci EvoBus, dále elektronika všeobecně a strojírenství. Většinou to nějak souvisí s výrobou vozidel, částečné s normálního osobními automobily, ale samozřejmě i s většími, nebo s tramvajemi, vlaky a tak Dale, to znamená brzdy a části vozidel všeobecně. „
Německo spolupracuje s Českou republikou Nejvíce ze všech zemí z bývalého východního bloku. Překvapivě je to ve Stejné míře jako s Polskem, které je geograficky mnohem rozsáhlejší, má asi čtyřnásobně více obyvatel a má Stejně jako Česko s Německem dlouhou hranici.
„Má dlouhou hranici nejenom s východní částí Německa, ale takové s Bavorskem, kde se vyrábí hodně aut. Má i velice dobrou průmyslovou tradici, tradici ve výrobě vozidel již více než sto let. Polsko takovou tradici nemá. Samozřejmě má zase jiné výhody, ale je opravdu zajímavé, že celkový objem je podobný. Celkový zahraniční obchod německo-polský je opravdu skoro stejná jako s Českou republikou s tím, že Polsko je čtyřikrát větší. „
Česko takové do jisté Míry kopíruje vývoj německé ekonomiky. To znamená POkud se Německo dostane do recese, tak ta ohrozí i české hospodářství. Podle ekonomických novinářů je to tým, že v České republice působil Několik set německých podniků, které jsou Přímo napojen na mateřské hospodářství a vyvíjejí se s ním Téměř souběžně.
„Je tady více než 4 tisíce německých firem, to znamená firmy z Německa, mají tam mateřskou společnost nebe mají nejvíc německého kapitálu. Vytvoří více než 100 tisíc pracovních míst a to právě proto, že tu jsou spokojeni s pracovní silou. Chybí tady ale mladí lidé, co něco umí. Chybí vysoce kvalifikovaní lidé s technickým zaměřením – to znamená inženýři – ale takové chybí ve výrobě kvalifikovaná pracovní síla, to znamená, že lidé, co mají Třeba střední školu, nemají dost praktických znalostí. „ [2]
Hlavními aktéři exportu do Německa jsou zahraniční firmy se sídlem v České republice. Fungují buď jako dodavatelé hotových výrobků, nebe dodávají Různé Součástí a komponenty. MOHOU být ale Stejně úspěšné jako dodavatelé aut, i Když místo celých aut dodávají jenom součástky. Kvalitní subdodavatel ale Může mit velmi silné postavení. Hodnota exportu součástek dokonce přesahuje objem automobilových vývozu. Do Německa se snaží proniknout i příležitostní exportéři. Jedním z nich je i Vladimír Olmr ze společnosti Sopot Group. Ta vyrábí elektronické součástky a motory. Olmr České televizi reklam:
„My jsme vlastně začali jako servis elektrického nářadí pro české zákazníky. Pak jsme začali využívat kontaktů, které jsme měli v Německu. Tuzemský trh a potenciální zákazníci Nejsou A pokud jsou, tak Většinou jsou to firmy, které Třeba vlastnický Patří zahraničním společnostem. „
Dalším příkladem českého podnikatele v Německu je Georg Hotar. Ten prorazil se svojí firmou v oblasti solárních elektrárna. Toto odvětví je v Česku spojení s kontroverzním přístupem, Když stát před Několik lety zvýšil výkupní ceny energie ze slunce. Zároveň došlo ke zlevněného solárních panel, takže mnozí podnikatelé vidělo solární elektřinu jako dobrý byznys. Pak ale došlo ke snížení výkupních cen, coz mnohé podnikatele odradilo. Georg Hotar se podle svých slov bude fotovoltaiky držet – Německo ve svém podnikání považuje za důležitého zemi.
“ V října minulého roku jsme postavili náš první projekt v Meklenbursku-Přední Pomořansko. Byla to střešní instalace, po kterém pak následovalo pět dalších projektů. Ke konci roku 2011 jsme postavili v durynském první megawattovým elektrárny na volné plošně, další střešní instalace na severovýchodě. Naše plány na tento rok v Německu jsou podstatně větší. Je to ve dvouciferných číslech megawattu, které bych chtěl realizovat. „ [ 3]
Příspěvek jsme poprvé vysílali 22. března 2012, dnes jste jí mohli slyšet v repríze.
References
- ^ Hannes Lachmann (img.radio.cz)
- ^ Export České republiky v roce 2010 podle zemí, zdroj: ČSÚ (img.radio.cz)
- ^ Foto: Evropská komise (img.radio.cz)