Vyplývá to z výsledků průzkumu mezi zákazníky skupiny InternationalPersonalFinance (IPF), mateřské společnosti ProvidentFinancial v České republice, na Slovensku, v Maďarsku, Polsku, Rumunsku a Mexiku. Do průzkumu, který pro Provident realizovala mezinárodní agentura pro výzkum trhu YouGov, se zapojilo téměř 11.000 zákazníků IPF v uvedených zemích.
Financovat neočekávané události bez půjčky by nejlépe zvládli respondenti na Slovensku (22%) av Mexiku (20%), ale v obou zemích je to stále menšina, přičemž většina lidí na všech trzích, kde IPF působí, je bez zabezpečení, které by v nouzových časech uvítali. Například v Maďarsku by bez toho, aby si půjčili bez problémů, našli peníze na mimořádné výdaje jen čtyři procenta.
Nespokojenost se životní úrovní jde ruku v ruce s utrácením peněz. Většina (79%) dotázaných za poslední rok míjela opatrněji a podobný podíl (76%) lidí odložilo větší nákupy. Průzkum ukázal, že dvě třetiny (63%) zákazníků IPF si myslí, že v posledních dvou až třech letech bylo získat úvěr těžší. Přesvědčeny jsou o tom více ženy (65%) než muži (61%).
V rámci trhů, kde IPF v Evropě působí, toto tvrdili nejčastěji respondenti v Maďarsku, přičemž téměř tři čtvrtiny (72%) uvedli, že dostat úvěr bylo těžší, oproti pouze jedné třetině lidí na Slovensku (35%). Jen malá část (7%) z dotázaných si myslí, že získat úvěr bylo snazší, jeden z pěti (20%) si myslí, že je to stále stejné. Na dotaz ohledně schopnosti úvěry splácet, o něco více než polovina respondentů (53%) odpověděla, že úvěr může splácet pohodlně.
Tento podíl je nejvyšší v Mexiku (79%), České republice (70%), Polsku (70%) a Rumunsku (63%). Co je potěšitelné – většina dotázaných (93%) uvedla, že půjčku důkladně zvážila. Toto číslo bylo konzistentně vysoké na všech trzích, kde IPF působí. Průzkum také ukázal, že nechat si poradit od zástupce poskytovatele půjčky byl nejdůležitější jednotlivý faktor při braní si půjčky. To bylo považováno za důležitější než informace o produktu, internet, doporučení od přátel a rodiny nebo reklama společností.