Půjčky Praha

o půjčkách, půjčování a penězích

Finanční poradenství – SME.sk

Velmi podstatná součást života každého člověka. Ať se na to lidé dívají tak, či onak. Jsme bohužel na Slovensku a lidé si tu stále myslí, že tu někdo něco garantuje, že to, co řekne stát, je nejlepší. A hle, kde jsme se to dostali. Pokud se mě člověk zeptá, co mu dokážu garantovat, odpovídám mu, že jen dvě věci: daně a smrt. Bohužel, jsme v době, kdy nikdo nic negarantuje. Pokud se však najde člověk, instituce nebo společnost, která se pyšní tím, že „něco“ garantuje, pak zavádí klienta. Maximální garance může být v nějakém investičním programu alespoň na třicet let 2 – 2,5%. Fondy samozřejmě vyprodukují větší procento zisku, ale po odečtení nákladů, poplatků, provizí správcovské společnosti a vzhledem na výkyvy trhu, jsou 2% garantovateľné. Ale ne o tomto jsem chtěl …

Dnes se už kde kdo há na finančního poradce. Pěkný oblek stojí 130 €, dvě košile do týdne stačí: 50 €, nějaké boty, lesklé samozřejmě: 30 €, ponožky, kravata, parfém, holení, gel na vlasy: do 100 €. A hle, máme finančního poradce vyšité jako lusk. O tomto to však není. Stále platí, že to nejcennější máme v hlavě. U finančních poradců jsou to neustále aktualizované informace o finančním trhu, neustále se vzdělávání mnoha produktů společností, bank, pojišťoven, leasingových společností, zdravotních pojišťoven, … Protože i oni kráčejí s dobou a přizpůsobují své produkty potřebám klienta. Samozřejmě, každý finanční poradce musí mít zkoušky z Národní banky Slovenska, která ho opravňuje vykonávat finanční poradenství. Pokud za vámi přijde člověk, který nebude mít páru o tom, co je to zkouška z Národní banky a jde vám vyprávět o nejlepší investic pro vás, dejte si na něj velký pozor. Zkoušky z národní banky mohou dělat pro střední a vyšší stupeň z těchto odvětví: pojištění neboť zajištění, kapitálový trh, vklady a úvěry. Základní stupeň většinou školí společnost, přes kterou finanční zprostředkovatel poskytuje služby finančního poradce (podle zákona: podřízený finanční agent).

Finanční poradce, jak z názvu vyplývá, by měl pracovat pro všechny pojišťovny, zabývající se životem i neživotem, banky – úvěry, běžné účty, hypotéky, … , Lízingovky, společnosti zabývající se investováním peněz, investičním zlatem, …. Na trhu je toho opravdu hodně. Základním znakem mezi finančním poradcem a externím pracovníkům nějaké komerční společnosti je rozdíl, že společnost, která finančního poradce zastřešuje, má podepsanou smlouvu s více společnostmi, což znamená, že finanční poradce má možnost vybrat pro klienta tu nejlepší a nejvýhodnější nabídku v daném čase (dokonce , finanční poradci mají pro klienty lepší nabídky produktů, jako když člověk přijde do banky sám, mají možnost získat pro klienta bonusy, benefity a výhodnější podmínky). Externí pracovníci komerčních firem zabývajících se ať už pojištěním, bankovními produkty nebo investicemi, nemají na výběr nabídnout z více možností. Stále vám nabídnou jen jednu společnost, tj. tu, pro kterou pracují. Čili pokud někdo sepsat nabízí všem pouze jednu společnost nebo jeden produkt společnosti, s objektivitou a se snahou vybrat pro klienta to nejlepší, nemá nic společného. Je to pouze zaměstnanec společnosti, který nemá ani páru o finančním poradenství.

Finanční poradce nemá žádné právo brát si od klienta žádné peníze. Nesmí požádat o peníze za své služby, i když v západních zemích to už běžně funguje tak, jako například u nás právníci, nebo daňoví poradci. Finanční poradci nesou odpovědnost za celé portfolio klienta, které spravují, starají se o něj po celou dobu života a klienti v nich mají důvěru. Samozřejmě si účtují hodinovou mzdu za poskytnuté informace. Na Slovensko toto ještě nedorazilo, ale pevně věřím, že časem lidé pochopí, jak důležité je věnovat se svým financím. Ze zkušenosti vím, co všechno lidé platí, jaké nevýhodné programy mají nastavené, které jim jen peníze sžírá, ne vydělávají. Je to způsobeno nízkou finanční gramotností slovenského národa. Máte dvě možnosti: buď se začnete školit, věnovat se financím denno denně, každý den sledovat finanční trh a analyzovat portfolio vašich produktů, nebo to necháte na odborníky, kteří to ještě stále na Slovensku dělají zdarma. I když disponují velmi vzácnými informacemi. Zde platí, že informace finančních poradců mají cenu zlata. Neboť je rozdíl předělat a vydělat. A rozdíl mezi těmito dvěma slovy je jen jedna bezplatná ráda zkušeného člověka. Každý by si měl najít toho svého finančního poradce (pozor, nebavím se o tetě z komerční společnosti, nebo o panu za okénkem v bance, bavím se o zkušeném finančním poradci, který má pod palcem celý finanční svět), kterému bude důvěřovat a nechá si od něj poradit.

Je tu ještě třetí možnost a to taková, že nebudu mít finanční programy. Což je sice docela rozumné, avšak bez úvěru se bydlet samostatně v dnešní době nedá. Pokud mám dům, nebo byt, mám ho někde pojištěný. Pokud se chci vozit na autě, buď si vezmu nějakou půjčku, nebo přes leasing. Pokud mám hotovost, tak či onak, podle zákona musí mít Povinné ručení. Pokud někde pracuji, pravděpodobně mi můj zaměstnavatel posílá plat na účet v bance. Zda si myslím, že se důchodu dožiji, nebo nedožiju, je důležité něj myslet a proto pokud jsem zaměstnanec, důchod mi stačit nebude (42% z dosavadní čisté mzdy), nebo pokud jsem živnostník (a odvádí minimální mzdu), podle tabulky budu mít minimální důchod 150 €. Takže pokud někdo řekne, že nevyužívá finanční produkty, tak určitě lže. Neboť dokonce i běžný účet s kreditní kartou, vista a s garantovaným výnosem 2,5% pa připisovaným měsíčně, mohu mít zdarma a bez poplatků. Čili ušetřit se dá opravdu na všem.

Každý správný finanční poradce by měl nejdříve zjišťovat potřeby klienta a až tak navrhovat řešení. Protože se stávají případy (je jich však velmi málo), že klient má opravdu své finanční portfolio nastavené optimálně. Tehdy finanční poradce chválí klienta a odchází i za cenu, že nic nevydělá. Protože nejhorší co může být, je pošpinění si vlastního jména za vidinou vydělání peněz. Žádný finanční poradce neporadí zrušit dobrý finanční produkt po předešlé analýze. Lidé, kteří toto dělají, nejsou finanční poradci. Jsou to jen zaměstnanci nějaké společnosti (jak jsem zmiňoval výše), kde mají provize za počet prodaných smluv. Toto není finanční poradenství.

Povětšinou se však stává to, že lidé ani nevědí, za co platí. Tehdy by měl finanční poradce velmi pozorně zanalyzovat všechny produkty daného člověka, rodiny, domácnosti, vše vyřídit, přehledně vypsat a nakonec prezentovat klientovi, což platí, jak to platí, kolik za to platí, co z toho bude mít a jaká byla myšlenka uzavření si produktu, zda produkt po letech splňuje požadavky klienta, zda se něco nezměnilo a podobně. Pokud je klient spokojený, i finanční poradce je spokojený. Pokud však klient cítí potřebu přehodnotit, tehdy finanční poradce přichází s návrhem na zlepšení portfolia klienta. Jak by mohl klient platit místo tří životních pojištění pouze jedno, s výnosem na konci (důchodem). Jak by si klient mohl změnit úrok na hypotečním úvěru z 9,6% pa na 4,5% pa, pokud by si nechal poradit profinancovat ho v jiné bance, která by mu lepší úrok poskytla a tím pádem by se jeho měsíční splátka upravila ze současných 450 € na 300 € měsíčně.

Finanční poradenství není o tom, že ke třetí pojistce dám klientovi i čtvrtou, jen abych vydělal. Je to o analýze potřeb klienta a hledání optimálního řešení z celého finančního trhu na Slovensku.

Finančnímu poradci je jedno, která společnost ho zaplatí. Mnohem více jde o to, aby byl klient spokojený. Poradce chápe, že jsme v době, kdy je každé euro vzácné a proto je prvotní myšlenkou u klienta zajistit jeho spokojenost: aby platil méně za to, co platí a aby to mělo alespoň dva krát větší smysl. Toto se dá. Jen lidé o tom nevědí. Proto vzniklo finanční poradenství. Ne však to, co jsme tu měli doposud, ale finanční poradenství ze západních zemí. V Americe potřebuje každý člověk čtyř specialistů, bez kterých se nepohne: daňový poradce, lékař, právník a finanční poradce. Všichni si za své cenné rady berou velké peníze, protože lidé tam už pochopili, že bez nich si neporadí. Je jen otázkou času, kdy to přijde k nám, jak přišlo všechno, jen trochu později.

Velmi velkou výhodou finančních poradců je to, že lidé nemusí chodit z jimi, ale finanční poradce přijde za vámi. Například do práce, do vaší oblíbené kavárny, nebo po práci domů. Všichni jsou to živnostníci, proto nemají stanovený pevný pracovní dobu. Finanční poradce vás počká, dokud skončíte v práci, nebo si s vámi dohodne schůzku v pozdějším čase. Nepracují jako lékaři, kavárny, obchody, daňoví poradci, právníci, prostě všichni zaměstnanci, kteří mají stanovení pracovní dobu. Jsou maximálně flexibilní a setkání s vámi odmítnou jen tehdy, pokud již mají naplánované jiné utkání.

Pokud však má člověk potřebu někam přijít, aby cítil, že poradci nejsou duchové a také oni mají kanceláře, pak si mohou dohodnout schůzku v prostorách kanceláří nebo obchodních zastoupení. Zde se většinou dělá administrativa, komunikuje se s klienty a konají setkání. Velkou výhodou je, že pokud potřebuje klient vyřídit najednou i hypotéku a také pojištění domu, auta, nebo zajištění důchodu, nemusí navštívit čtyři pobočky komerčních společností, aby to všechno vyřídil. Stačí mu, aby se setkal s finančním poradcem, nebo si dohodli schůzku přímo v kancelářích poradenské společnosti, a všechno se vyřídí tam. Přirovnávám to k velkým obchodním centrům, kde má člověk k dispozici vše „under one roof“ – pod jednou střechou. Klientům to šetří energii, čas a také peníze.

Finanční poradenství není mechanická, osm hodin práce. Je to neustálý koloběh zdokonalování se, práci na sobě, dny a týdny školení, neustálá aktualizace informací z množství společností, … Je to poslání, je to nástroj, jak pomáhat lidem, jak jim zajistit dobrý život a důstojný důchod. Je to nástroj, jak se připravit na předvídatelné životní situace. Je to možnost, jak si pořídit nejvyšší služby za nejnižší ceny. Je to filozofie, kterou posouváme dál a dál. Je to profesionalita a pořádek, kterou finanční poradci vnášejí do životů svých klientů. Jsou to jistoty, které zajišťují, jak nejlépe umí. Je to o komunikaci, o potřebách, o důvěře. O tom, jakož i z mála udělat hodně. Dělají to lidé pro lidi a tak to má být.