Výběr tohoto typu letadel přitom vycházel z potřeb a logistiky ozbrojených sil i finančních možnosti ministerstva obrany. Informovaly dnes o tom čelní představitelé resortu obrany, včetně ministra Martina Glváča po tom, jak se minulý týden objevily podezření v souvislosti s koupí těchto letadel.
Smlouva o obměně byla totiž zveřejněna v období mezi svátky a při nákupu se neuskutečnila soutěž.
„Nevnímám tuto obměnu a získání těchto dvou letadel jako žádný problém a velmi důrazně se ohrazuje vůči jakýmkoliv výhradám, které jsem si mohl poslechnout v médiích, „ reagoval dnes Glváč.
Cena, kterou zaplatilo ministerstvo za nová letadla byla podle něj přiměřená jejich výbavě. Na místě nejsou podle něj ani podezření, že by za obchodem bylo úsilí pomoci k zakázce firmě mani, která je výhradním zástupcem výrobce letadel. Resort obrany měl smlouvy s touto společností již od roku 1998, tedy v době, kdy byla u moci dnes opoziční SDKÚ-DS.
„Já ani nevím, čím se ta firma zabývá. Pokud byly dodrženy všechny podmínky veřejné zakázky, mně je jedno, kdo to dodává, když je dobrá cena a předmět smlouvy jak má být,“ zdůraznil Glváč.
Nákup letadel považuje šéf silového resortu za pozitivní přínos. Investice do letectví je podle něj vzorem toho, jak chce současné vedení finančně podporovat rozvoj slovenské armády. Nová letadla doplní podle jeho slov dvě L-410, které ministerstvo nakoupilo ještě v roce 2009. Přestože je jejich dolet jen 1500 km a mají i poměrně nízkou nosnost, splňují účel, na který je hodlá používat armáda, tedy například výcvik vojáků.
„To letadlo má výhodu například v tom, že může přistát na nezpevněné ploše. Umožní také při hrozbě přesouvat na krátké vzdálenosti údernou jednotku,“ přiblížil náčelník Generálního štábu Ozbrojených sil SR Peter Vojtek . Armáda by podle něj přivítala i výkonnější letadla, na které však v současnosti nejsou peníze.