Zájem Slováků o bezpoplatkový služby, které nabízejí internetové banky, postupně roste. Tyto banky se snaží nalákat klienty na účet zdarma či obsluhu prostřednictvím internetu. Na rozdíl od kamenných bank nevydělávají na výnosech z poplatků, ale žijí především z úrokových výnosů.
„Každá banka má minimálně dva zdroje příjmů. Úrokové, které vycházejí z rozdílu mezi tím, za kolik banka přijímá vklady a za kolik, naopak, poskytuje úvěry. Pak jsou to poplatky. U nás prakticky poplatky nemáme, proto jsme se naučili efektivně hospodařit s půjčkami a vklady, „tvrdí manažerka komunikace mBank Ivana Vejvodová.
Stejný přístup zvolila i ZUNO Bank. „Příjem získáváme převážně na rozdílech úrokových sazeb na vkladech a aktivech. Je ale důležité říci, že banka je postavena na nízkonákladového modelu fungování. To znamená, že nespravuje téměř žádné pobočky. Máme jen dvě ZUNO Zóny v Bratislavě a Praze, což nám umožňuje snižovat náklady na minimální úroveň, „přibližuje PR manažer banky Lukáš Tomis.
Všechny balíčky služeb v nabídce ZUNO však zcela bez poplatků nejsou. Zdarma nabízí pouze běžný a spořicí účet, jakož i poskytnutí úvěru. „Pokud si chce však klient vybrat z naší nabídky například Účet Plus, Půjčku Plus nebo platinovou kreditní kartu, měl by počítat s poplatky. Totéž platí v případě, že klient nezaplatí splátku půjčky včas,“ vysvětluje Tomis.
Klienti internetových bank také více zaplatí za výběry kartou z bankomatu. Internetové banky nemají vlastní POS terminály. Klienti ZUNO například za výběr z bankomatu Tatra banky zaplatí 80 centů, v bankomatech jiných bank stojí výběry dokonce 1,20 eura. Většina kamenných bank má tyto transakce již zahrnuty v ceně svých balíků.
I přesto však internetové banky vidí svou největší výhodu oproti kamenným bankám v tom, že ušetří náklady na obsluhu poboček. „Velké banky, pro které jsme nebezpečnou konkurencí, mají z našeho pohledu nepřiměřené náklady, nepřehlednou nabídku produktů a často i zastaralé počítačové systémy. V jejich nabídce nemají klienti často šanci se sami orientovat,“ přesvědčuje Vejvodová.
Kamenné banky však internetové banky za velkou konkurenci nepovažují. „Naši klienti vědí, že při aktivním využívání svého balíčku služeb mohou mít u nás jeho vedení automaticky bez poplatku,“ tvrdí generální ředitel Tatra banky Igor Vida. Stejně je přesvědčen, že banka dostatečně investuje do inovací. „Zároveň z našich průzkumů vyplývá, že pobočka bude pro klienty nadále nezbytným místem kontaktu. Vždy zde totiž budou klienti, kteří budou preferovat osobní kontakt s bankou, jakož i produkty a služby, kde je potřebná fyzická přítomnost v pobočce. Pro mnohé klienty je zároveň fyzická existence pobočky zárukou stability a důvěryhodnosti své banky, „argumentuje Vida.
Podobný názor má i mluvčí České spořitelny Štefan Frimmer. „Bankovní klienti na Slovensku jsou konzervativní a stále preferují to, když mohou mít pobočku banky nablízku. Klienti oceňují možnost přijít se osobně poradit o financování bydlení, či o své finanční situaci s profesionálním bankovním poradcem. Využívají k tomu širokou pobočkovou síť, kterou internetové banky neposkytují, „dodává Frimmer s tím, že internetové banky neposkytují ani možnost neomezeně a zdarma vybírat si peníze z jejich vlastních bankomatů.
Kontextové odkazy ETARGET