Bratislava 30. listopadu (ČTK) – V bratislavském Pistoriho paláci se dnes skončila celoslovenská konference filmaře a filmových profesionálů Quo Vadis Cinema 2. Navázala na březnovou konferenci v Tomášovy, která se věnovala digitalizaci Slovensku kin.
Jedním z nejdůležitějších výstupů setkání v Tomášovy bylo, že není zmapovaný současný stav o jednom kin na Slovensku, bez kterého není možné udělat systematickou strategii digitalizace. Projekt se zavázala připravit společnost Film Europe Media Company ve spolupráci s audiovizuálním fondem.
„Nazvali jsme ho pasportizace o jednom kin na Slovensku a během září a října jsme navštívili celé Slovensko. Připravili jsme si dotazník, osobně jsme navštívili všechny jedním promítacím sálem,“ představila projekt na tiskové konferenci Silvia Hroncova z Film Europe Media Company.
„Setkali jsme se ve městě s filmaře, vedoucími domů kultury, s poslanci nebo primátorem. Vyslechli jsme si konkrétní jejich návrhy, starosti a viděli jsme prostory na vlastní oči,“ přiblížila pasportizaci, které se zúčastnilo 125 kin. Autoři z ní připravili výchozí materiál pro Audiovizuální fond, který má pomoci zrychlení procesu digitalizace.
Jak dále zhodnotila Hroncova, průběhu dvoudenní konference nebyla prezentována pouze pasportizace (zmapování stavu kin), ale odprezentovali se i nová kritéria pro Audiovizuální fond a otevřely se nové možnosti na nové formy podpor technologií.
Podle ředitele audiovizuálních fondu Martina Šmatláka projekt pasportizace pomohl najít „variantu“ pro kina, které nemají předpoklady k uskutečnění digitalizace v té nejvyšší technologické úrovni. „Audiovizuální fond začal digitalizaci podporovat od roku 2010. Doposud přidělil na digitalizaci kin něco přes 1,2 milionu eur. Z toho téměř 90 procent je podpora určena pro kina o jednom promítacím,“ vysvětlil s tím, že další etapa digitalizace se bude týkat už jen o jednom kin. Problematicky vidí 100 – 130 menších kin v menších lokalitách, které mají menší předpoklady k tomu, aby si sehnali finanční zdroje.
„Řešení jsme našli ve více úrovních technologické vybavenosti az níž se samozřejmě odvíjí i různorodostí finanční náročnosti kin,“ konstatoval s tím, že fond otevře v příštím roce nový podprogram určen k digitalizaci kin s technologií E-cinema. „Je to jako kdyby nižší technologická úroveň, ale pro menší kina je to vyhovující řešení a je zároveň finančně méně náročné,“ doplnil ředitel audiovizuálních fondu, který zároveň na základě podnětů od filmaře otevře novou možnost kombinace dotace a půjčky. „Zjistili jsme, že právě spolufinancování na místní úrovni je problémem, se kterým mnozí filmaře zápasí. Chtěli bychom ho překlenout možností půjčky,“ informoval Martin Šmatlák o novinkách, se kterými Audiovizuální fond přijde v příštím roce.
UPOZORNĚNÍ: TASR nabízí ke zprávě zvukový záznam a videozáznam.
Podobné články:
- MÉDIA: S podporou audiovizuálních fondu otevřou první 3D digitální kino na Oravě [1]
- KULTURA: V ČR loni dosáhla celková míra digitalizace kinosálů 32 procent [2]
- NITRA: Nové Zámky a Štúrovo dali digitalizaci kin zelenou, Šaľa a Levice stopku [3]
- Letos v BBSK skončilo několik městských kin, přibyl multiplex ve Zvolenu [4]
- sociologických: Obliba kin určených pro náročného diváka narůstá [5]
References
- ^ MÉDIA: S podporou audiovizuálních fondu otevřou první 3D digitální kino na Oravě (www.hlavnespravy.sk)
- ^ KULTURA: V ČR loni dosáhla celková míra digitalizace kinosálů 32 procent (www.hlavnespravy.sk)
- ^ NITRA: Nové Zámky a Štúrovo dali digitalizaci kin zelenou, Šaľa a Levice stopku (www.hlavnespravy.sk)
- ^ Letos v BBSK skončilo několik městských kin, přibyl multiplex ve Zvolenu (www.hlavnespravy.sk)
- ^ sociologických: Obliba kin určených pro náročného diváka narůstá (www.hlavnespravy.sk)