Nitra 21. listopadu (ČTK) – Učitel v 21. století musí zcela změnit způsob své práce. Vzdělávání již nemůže být založeno pouze na předávání informací, ale na aktivizaci žáků. Ti by se měli učit problémy analyzovat, argumentovat a takto se zapojovat do vyučování. To je několik závěrů, které vzešly z odborné konference na téma Digitalizace ve vyučování a aktuální vzdělávací potřeby současné mladé generace.
Kromě organizátora konference, kterým je Plzeňský samosprávný kraj (NSK), si v Nitře své zkušenosti vyměňovali pedagogové ze Slovenska, Česka, Anglie i Francie. „Moderní vyučování není jen o využívání moderních elektronických pomůcek. Učební materiály musí být přizpůsobeny dnešní generaci studentů. Neměly by být úplné, tedy takové, že žákům neumožní objevování, analyzování a hledání odpovědí, „konstatoval Štěpán Švarc ze Spojeného střední školy v Nových Zámcích.
Souhlasí s ním i ředitel střední odborné školy v Praze Milan Vorel, podle kterého se musí žáci aktivně podílet na získávání svých znalostí. „Na učitele to klade velké nároky. Využívat e-learning není jednoduché. Zde nestačí ovládat počítač na běžné uživatelské úrovni, ale plnohodnotně začlenit do vyučování všechny možnosti, které digitální technologie umožňují. Proto je někdy i dost těžké motivovat nejen žáky, ale i samotných učitelů. Hlavně starší generace se řadí do kategorie takzvaných „digitálních emigrantů“, kterých není snadné přesvědčit, aby e-learning začali ve své práci využívat, „připomněl Vorel.
Podle vedoucí Odboru školství, mládeže, sportu a kultury Úřadu NSK Ľubica Libovej je zatraktivnění výuky mimořádně důležité při snaze přitáhnout žáků na střední odborné školy. „Digitalizace nám toto nabízí. Musíme být tváří v tvář, učitel a žák, a podpořit to, co naši žáci vědí. Nemůžeme se nad ně vyvyšovat, když jsme v znalostech někde jinde než oni, když často vědí o informačních technologiích mnohem více. My chceme, aby bylo toto učení na našich školách zajímavé, aby ty technologie, které jsou nyní v 21. století, byly využívány a naši učitelé jejich ovládali, „řekla. NSK se snaží školám při digitalizaci pomáhat metodicky i finančně. V budoucnu by měly být všechny školy v zřizovatelské působnosti NSK vybavené moderními technologiemi a interaktivními tabulemi. „Chceme dospět k tomu, aby na našich školách byly interaktivní tabule, ale nesloužily jen k tomu, že jsou prostě tam, ale aby měli své opodstatnění, aby na nich věděli dělat učitelé a žáci, aby bylo vyučování zážitkové,“ dodal Libová.
Upozornění: TASR vydá ke zprávě zvukový záznam
van ed
Podobné články:
- KOŠICE: Počet žáků i tříd v ZŠ oproti loňsku mírně poklesl [1]
- NITRA: Nejstarší škola ve městě přivítala žáky ve obnovených prostorách [2]
- ŠKOLSTVÍ: Žáky čeká poslední týden školy [3]
- NITRA: Úředníci Nitranského samosprávného kraje se musí stěhovat [4]
- NITRA: Učitelé nepoukazují jen na nízké platy, i na špatné pracovní podmínky [5]
References
- ^ KOŠICE: Počet žáků i tříd v ZŠ oproti loňsku mírně poklesl (www.hlavnespravy.sk)
- ^ NITRA: nejstarší škola ve městě přivítala žáky ve obnovených prostorách (www.hlavnespravy.sk)
- ^ ŠKOLSTVÍ: Žáky čeká poslední týden školy (www.hlavnespravy.sk)
- ^ NITRA: Úředníci Nitranského samosprávného kraje se musí stěhovat (www.hlavnespravy.sk)
- ^ NITRA: učitelé nepoukazují jen na nízké platy, i na špatné pracovní podmínky (www.hlavnespravy.sk)