Půjčky Praha

o půjčkách, půjčování a penězích

Praha prověřuje možnost propojit Dunaj, Odru a Labe | Hlavní zprávy

Na mapě je tečkovanou čarou vyznačen zamýšlený kanál

Praha 19. července (ČTK / Foto: casopisstavebnictvi.cz)

Ředitelství vodních cest (RVC) ještě neprosadilo ani jez při Děčíně a už jede po nesrovnatelně větší akci. Pod drobnohled se dostane 100 let plánovaný kanál Dunaj-Odra-Labe. Státní investor vypsal objednávku na studii o proveditelnosti gigantického díla, které má propojit tři moře.

Mluvčí RVC Václav Straka uvedl, že vzhledem k objemu prostředků a rozsah projektu, jde o základní studii proveditelnosti záměru, která se bude v rámci mezinárodní spolupráce porovnávat s výstupy ostatních zemí zapojených do projektu.

Studie asi za 6 milionů Kč (237.360 eur) dá odpověď například na otázku, zda lze stavbu realizovat, jaký bude mít vliv na přírodu, nebo zda stále třeba držet ochranu území, kterým by měl kanál vést. Koridor je zakreslen do územních plánů krajů a obcí a platí v něm například stavební uzávěr. Obce proto občas proti plánům protestují, neboť údajně brzdí jejich investiční rozvoj.

Větší vlna protestů se naposledy zvedla v roce 2008, ve kterém mezi českými europoslanci vznikla deklarace proti územní ochraně. Naopak, ministerstvo dopravy bylo vždy zastáncem kanálu, přestože do zahájení jeho výstavby a předání do provozu chybí desetiletí. Jde prý o zachování možnosti stavby pro budoucí generace.

Realizace projektu by stála stovky miliard korun. Straka však uvedl, že o výši investice nemá význam mluvit, protože je to hudba budoucnosti.

Jednotlivé etapy výstavby

Kanál by měl několik výhod. Vedle ekologické lodní dopravě by mělo být jeho plusem i zlepšení vodohospodářské bilance v období sucha, nebo naopak, bude bránit povodním. Využije se i na výrobu elektrické energie. Nejblíže byl projekt k realizaci v první polovině 20. století, aktivity však dvakrát přerušily války.

Informoval o tom deník E15.