DNES Čtvrtek 29. března 2012. Svátek má Taťána .
zastupitelné hlavního města schválili ve čtvrtek v první fázi úvěr ve výši tři miliardy korun od Evropské investiční banky na prodloužení metra A z Dejvická do Motola. Celková Částka úvěru je 8,5 miliardy korun na dobu 30 let s odkladem splatnosti šest let, úvěrový rámec sahá až do 11 miliard korun.
Zdroj fotografie: JAKUB Poláček, Mediafax.cz
„Dopravní podnik nás jako investor požaduje o dotací. Po splnění všech daných podmínek ráda odsouhlasila přijetím první tranše z úvěru Evropské investiční banky v objemu tři miliardy korun,“ vysvětlil primátor Bohuslav Svoboda (ODS).
Úrok má činit zhruba dvě procenta. Předčasné splácen je možné až po 18 letech.
„První peníze začneme splácet tedy až šest let poté, co je vyčerpáme,“ vysvětlil před časem náměstek primátora Josef Nosek (ODS). Ten dodal, že pravděpodobně bude město ještě letos čerpat z úvěru další peníze. Město předpokládá, že by čerpalo peníze celkem třikrát.
Celkové náklady na výstavbu prodloužení trasy metra A se podle odhad vyšplhej na Částka ve výši 21,1 miliardy korun, nyní zbývá dofinancovat 14,15 miliardy korun. Zhruba sedm miliard korun by Praha mela získat z evropských fondů.
Prodloužený úsek trasy metra A bude Merit 6134 metrů a bude mit celkem Čtyři stanice – Červený vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol. Stanice se razí novou rakousko tunelovací metodu NRTM. Ta se využívá i při budování dvoukolejných tunel z Vypichu do Motola a odstavných kolejí.
Prodloužená trasa metra A bude končit v Motole, úsek by mel být zprovozněný v roce 2014. Pokladnu hlavního města Prahy prodloužení oddenky vyjde na více než 20 miliard korun. Po roce 2014 má pokračovat stavba metra A dalšími dvanácti kilometry na letiště, kam povede přes zastávky Bílá Hora, Dědina, Dlouhá Míle, Staré letiště a Letiště Ruzyně. Na Dlouhé Mili se bude opět křížit s železnice, na místě by proto Měl vzniknout velký dopravní terminál.
Všechny stanice budou bezbariérové.
Denisa Šindlerová