18. listopadu 2013 17:15
Pražský dopravní podnik by Měl i přes miliardové dotace od města letos skončit ve ztrátě kolem 360 milionů korun. Vyplývá to z předpokládaných hospodářských výsledků po započtení odložené daně. Na vině je podle ekonomické ředitelky dlouhodobý pokles tržeb.
zjistila to agentura ČTK, která má očekávaný plán k dispozici. Zadlužený podnik, který je Největší městská firmou v ČR, má navíc obrovský vnitřní dluh. Jen na nezbytné investice by příští rok potřeboval Téměř 7,6 miliardy. A podobné finanční injekce by podle finančního Vyhledej byly Třeba iv dalších letech.
Ekonomická ředitelka Magdalena Češková ČTK řekla, že do záporných hospodářských výsledků se promítne především dlouhodobý pokles tržeb dopravního podniku.
Ceny předplatného jizdni se zvyšovaly naposledy v roce 2008, což představuje pro dopravní podnik ztratil kolem jedné miliardy. Navíc je podle dopravního podniku stále příliš mnoho cestujících, které spadajo do kategorie bezplatného jizdni. Zdarma totiž po dálnici jezdí děti až do 15 let a senioři doposud od 65 let.
Ve volebním roce se jízdné asi zdražovat nebude
Praha, která je objednavatelem služeb, se ale do nepopulárního zdražování MHD nehrál. A nic se patrně nezmění ani v přistát volebním roce. Zároveň výrazně nevzrůstá ani provozní dotace, kterým podnik každoročně dostává od hlavního města. V letošním roce jde o částku kolem 10,7 miliardy korun.
V příštím roce by se Měla pohybovat kolem 11 miliard. Dopravní podnik vyjde ročně na jizda zhruba 4,2 miliardy, které podle rozpočtu nestačí ani na pokrytí mzdových nákladů.
Dopravní podnik nejvíc Tizi závazek plynoucí ze smlouvy s plzeňskou Škodou Transportation na nákup 250 tramvají 15T ForCity za 19,2 miliardy korun. Až do roku 2018 musí každý rok počítat s výdajem 2,5 miliardy korun. Podnik navíc ještě ani nezačal splácet úvěr, který si na nízkopodlažních tramvaje vzal.
Primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) se nedávno nechal slyšet, že POkud se nepodaří situaci vyřešil, hrozí podniku krach.
finančně náročné jsou pro městskou společnost mimo jiné i smlouvy na údržbu vozů metra se Škodou Transportation a firmou Siemens, které ročně stojí kolem miliardy. Podnik by podle rozvahy jen v příštím roce potřeboval 1,6 miliardy na opravu tratí a 1,5 miliardy na opravu areálů a nemovitostí. Z vlastních zdrojů, které vznikají na základě ÚČETNÍCH odpisy, má k dispozici ročně kolem 2,8 miliardy korun.