franšízových síť EUROPA realitní kancelář expanduje na Slovensko xml: namespace prefix = o ns = "URN: schemas-microsoft- com: office: office "/??>
Svoji první pobočku na Slovensku slavnostně otevřela ve čtvrtek 8. listopadu 2012 česká realitní franchisingové síť EUROPA realitní kancelář. Vlastníkem pobočky Bratislava I. je společnost CORRECT – realitní kancelář, s. r. o., jejíž jednatelem je Gabriel Silla. EUROPA realitní kancelář dosud působila v ČR, kde má 26 poboček. Na Slovensku chce v nejbližších letech prodejem franšízových licencí vybudovat rozsáhlou síť realitních kanceláří především v okresních městech. Informoval o tom Michal Macek, jednatel EVROPA realitní kancelář, s. r. o., Praha.
,, franchisingové síť realitních kanceláří EUROPA vstupuje na slovenský trh, protože ho považuje za perspektivní a očekává v dalších letech jeho růst. V současnosti je slovenský realitní trh trhem kupujícího, protože po splasknutí realitní bubliny je na trhu přebytek neprodejných nemovitostí a relativně malý zájem kupujících. Tato situace se však již začíná dostávat do rovnováhy, protože pokles cen je takový, že zreálňuje ceny nabízených nemovitostí. Spolu s historicky nejnižšími úroky hypotečních úvěrů se tak otevírá prostor pro poskytování služeb realitních kanceláří s profesionálním zázemím a osvědčeným know-how „, konstatoval M. Macek.
Dodal, že franchisingové síť EUROPA realitní kancelář má dostatek zkušeností z České republiky, kde má cca 200 makléřů a kde je realitní trh více rozvinutý a asi 2,5 – krát větší než na Slovensku. Cílem sítě je, aby se stala na slovenském trhu jednou z předních prodejců. Zájemcům o koupi franchisingové licence poskytuje podporu a společnou prezentaci na webu, internetu, v TV spotech a ve vlastním realitním magazínu Evropa. Podpora zahrnuje i PR kampaně a reklamy.
,, Snažíme se o to, aby tyto licence získaly lidé, kteří mají zkušenosti v oblasti realit, protože se osvědčuje, že pokud to jsou zkušení prodejci, od toho se odvíjí pak i jejich ekonomická situace. Úplným začátečníkům trvá dlouho, než se zorientují na trhu a mezitím konkurence efektivně prodává. Proto je nejlepší, pokud si licenci zakoupí lidé se zkušenostmi v realitách as dostatečným přehledem. Během krize ubylo samostatných prodejců, protože trh zamrzl a nebyl schopen uživit takový počet prodejců, jako předtím. Dnes se situace začíná měnit. Prodejcem se vyplatí mít za zády velkou realitní síť s osvědčeným know-how a PR a reklamní podpořeným jménem, čímž se zvyšuje jejich důvěryhodnost a zefektivňuje prodej „, vysvětlil M. Macek.
K vývoji cen na Slovensku realitním trhu uvedl:,, Do roku 2006 realitní trh rostl v ČR přiměřeným tempem, poměrně zdravě, protože meziroční nárůsty byly jednomístné a částečně kopírovaly inflaci a růst reálných mezd. Pak nastal boom, který nebyl podložen skutečným nárůstem hodnoty, ale situací na trhu, kdy se kupovalo téměř vše. V těch dobách zde byl trh prodávajícího. Meziroční nárůsty byly dvojciferné, banky poskytovaly půjčky až do výše 100, či dokonce 110% z hodnoty nemovitostí, lidé se zadlužovali, považovali koupi bytu za investiční příležitost, protože byly ujišťování, že ceny nemovitostí půjdou už jen vzhůru. Samozřejmě, že takový růst nebyl udržitelný a vznikla realitní bublina. S příchodem hospodářské krize se dostavila i krize realitního trhu, ceny začaly klesat a realitní bublina vyfučala. V současnosti lze říci, že se ceny nemovitostí zreálnili a přibližují se úrovni cen z roku 2006, pravda, pouze po započítání inflace. Ty nemovitosti, kde prodávající nejsou z různých příčin – například, že sami kupovali draze, ochotni spustit na tuto úroveň, jsou neprodejné. Naopak, ti prodávající, kteří si nechají poradit a nasadí reálnou cenu, mají velkou šanci, že svou nemovitost i prodají. „
EUROPA realitní kancelář se nesnaží o to, aby měla ve svém portfoliu co největší počet prodaných nemovitostí, které jsou neprodejné a pouze zaplňují www stránky na serverech jednotlivých realitních kanceláří, ale naopak, aby byly tyto reality v rozumných časových horizontech prodejní.
,, Spokojený by měl být i prodávající i kupující. To znamená, že se snažíme přesvědčit prodávajícího, aby nasadil reálnou cenu, tedy takovou, aby byla nemovitost ještě predateľná, samozřejmě, s co nejvyšším výnosem pro něj. Jak jsme již zmínili, reálné prodejní ceny nemovitostí jsou někde na úrovni roku 2006. Samozřejmě, že jsou rozdílné ceny v jednotlivých regionech, kde lze říci, že ceny nemovitostí kopírují ekonomickou sílu regionu a pracovní příležitosti v něm. Tradičně nejslabší je jih Slovenska a východ – Prešovský kraj, s výjimkou Tater a nejsilnější je Bratislavský kraj. Tento vývoj pravděpodobně bude pokračovat, čili neočekáváme, že by se ty jednotlivé regionální rozdíly vyrovnávaly. Jediný přínos ve zvyšování hodnoty nemovitostí v nynějších zaostalých regionech očekáváme v případě, že se tam dotvoří dálnice a přijdou investoři „, naznačil M. Macek.
Všeobecný růst cen nemovitostí tak brzy neočekává. Podle něj se nejprve musí nastartovat růst HDP v zemích EU a až s určitým zpožděním začne pozvolný růst cen nemovitostí. ,, Očekáváme, že by se tak mohlo stát během 2-3 letech a reálná hodnota nemovitostí by měla začít zhruba růst po uplynutí tohoto období. Mezitím bude vývoj na trhu diferencovaný a růst by měl pouze pokud kopírovat úroveň inflace. Na Slovensku je předpoklad, že stále bude zájem o koupi nemovitostí, především v Bratislavě a okolí. Samozřejmě už nebude tak masivní poptávku po velkometrážních bytech, spíše očekáváme poptávku po tzv.. startovacích bytech, to znamená jedno, dvoupokojových a za přijatelnou cenu. Tomu se už přizpůsobili někteří developeři, kteří buď prekreslili připravované výstavby, nebo při plánování začínají dbát na to, aby bylo co nejvíce takových žádaných bytů. Je to logické. Ne že by si lidé nechtěli dopřát třípokojové byty, nebo větší, ale prostě jejich schopnost splácet hypoteční splátky sahá pouze do takové výšky, za kterou se dají koupit právě jedno a dvoupokojové byty, případně třípokojové ve starší výstavbě „, uzavřel M. Macek.