SITA | 01.04.2013 22:56
Železniční společnost Cargo Slovakia, as má podle ministerstva dopravy všechny předpoklady, aby doma obstála v konkurenčním boji s polským nákladním železničním dopravcem PKP Cargo.
Ilustrační foto
Autor: Pravda
Resort tvrdí, že výhodami Slovensku Carga jsou důkladná znalost domácího prostředí, kvalifikovaný personál a dostatečné množství techniky a opravárenská základna.
„Tím, že podniká doma, je předpoklad mírně nižších cen na personál. Nemá jazykový problém v komunikaci jeho personálu s provozovatelem infrastruktury, „uvedl pro agenturu SITA mluvčí ministerstva dopravy Martin koná. Reagoval tak na otázku, nakolik dokáže naše Cargo jako státní firma konkurovat svými cenami za přepravu zboží na liberalizovaném trhu jiným železničním nákladním dopravcem v sousedních státech.
Ministerstvo dopravy proto v současnosti nepovažuje za potřebné další snížení poplatků pro nákladní společnosti za využívání železniční infrastruktury. Takové opatření by totiž na druhé straně zatížilo výdaje státu na její provoz.
„Domníváme se, že tento krok aktuálně není potřebný. Zvýšilo by to nároky na státní rozpočet a nemělo by to vliv na získání výhody slovenské Carga vůči polskému, či jinému přepravci při přepravách v ČR, „uvedl koně. Poplatky za použití železniční infrastruktury jsou podle něj v ČR na úrovni průměru Evropské unie již od roku 2011. Jsou přitom stejné pro všech domácích a zahraničních nákladních železničních dopravců.
Vládní Směr nadále odmítá privatizaci vysoce zadluženého a stále ztrátového Carga. Společnost v uplynulých letech musela škrtat výdaje a pokračuje v masovém propouštění lidí. Navíc musí splácet státní půjčku v objemu 166 milionů. eur z dob první vlády Roberta Fica.
Resort dopravy tvrdí, že v nákladní železniční dopravě v Evropě je několik úspěšných dopravců. Národní železniční dopravci v rukou státu fungují iv okolních státech. „Na zajištění přepravy hromadných substrátů nebo nebezpečného zboží pro potřeby slovenského firem je dobré mít spolehlivého domácího dopravce, který současně poskytováním práce stabilizuje i pracovní prostředí a sociální smír. Je samozřejmé, že tento dopravce musí poskytovat své služby za konkurenceschopné ceny, „uzavřel koně.
Vláda ČR se v memorandu se společností US Steel z 26. března zavázala zajistit, že domácí Cargo vyvine přiměřené úsilí poskytovat přepravní služby pro košickou ocelárna za konkurenční ceny. US Steel zas prohlásil, že bude využívat Cargo jako preferovaného železničního dopravce za předpokladu, že jeho ceny budou konkurenční.
Cargo očekává, že po setrvání US Steel na Slovensku bude pokračovat jejich dosavadní úspěšná spolupráce. Železniční dopravce označil hutní společnost za svého významného klienta a stabilního partnera na trhu nákladní železniční přepravy. Cargo loni pro U.S. Steel přepravilo 11,83 mil.. tun zboží, což z jeho celkových výkonů v objemu 35,3 mil.. tun to představovalo 33,5%. Tržby Carga z přepravy pro US Steel v loňském roce dosáhly 83,85 mil.. eur, čili 30,3% z jeho celkových přepravních tržeb.
Železniční společnost Cargo Slovakia, as vznikla začátkem roku 2005 rozdělením Železniční společnosti, as na dvě samostatné společnosti, přičemž převzala její aktivity v oblasti nákladní železniční přepravy. Společnost eviduje základní kapitál 401,646 mil.. eur.