1. 3. 2013 16:00, autor: Alžběta Vejvodová
Praha – Vláda se už podruhé snaží prodat České aerolinie. Objevují se však signály, že by ani tentokrát nemusela uspěla. Důvodů? Zájemce se nehrne. A mlčí se i nad termínu, do kdy by meli případný zájemce o koupi ČSA podat závazné nabídky.
autor: Tomáš Hájek, zdroj: Isifa / LN
Ilustrační foto
„Do konce února budeme chtít závazných nabídku vcetne ceny. Pak v březnu proběhla vyjednávání o smlouvě a Vyhodnocení nabídek,“ uvedli ministr financí Miroslav Kalousek loni v prosinci. Teď už ministerstvo financí i Český aeroholding, jemuž Mají zájemce o koupi podíl v aerolinkách podávat nabídky, mluvíme o březnu. Přesný termín ale říct nechtějí. „Termín je začátek Brezna, víc to nehodlám komentovat,“ sdělila portálu ČT24 tisková mluvčí Českého aeroholdingu Michaela Lagronová. Podle neoficiálních informací, které se portálu ČT24 podařilo získat ze zdroje obeznámen s jednáním, by Měl termín vypršet ještě dnes.
Nejasnosti panují takové Ohlédneme toho, proč došlo k posunu termínu. „To byla nějaká chyba – k posunu termínu nedošlo, už v Prvních harmonogramech byl začátek Brezna,“ reagovala Lagronová a dodala: „Času je dost. Vítěz tendru má být znám do poloviny roku.“
Na ČSA se fronty nestojí
Jenže důvodů k domněnkám, že se kupec nakonec vůbec nenajde, je víc než dost. Vláda oslovila loni v listopadu 50 největších mezinárodních leteckých dopravců. O podrobnější informace k PODMÍNKY PRODEJE si nakonec reklam jen dvě společnosti – Qatar Airways a Korean Air. To, zdá ale skutečně podají závazný nabídku, zatím nesdělily. Je tak možné, že nabídka ještě nepřišla ani jedna.
Na prodej je totiž nyní v Evropě řada dalších leteckých společností a kupce není lehké najit. Marni ho už Několik let hledá Polsko pro aerolinky LOT. Ty jsou podobně jako ČSA ve ztrátě a bez státní podpory by již zbankrotovaly. O prodej Švehla leteckého dopravce TAP Air se pokouší takové Portugalsko. Na rozdíl od ČSA Jsou přitom TAP Air ziskové – v roce 2012 hospodařilo s čistým ziskem ve výši 16 milionu eur.
ČSA jsou z finančními pohledu mnohem měně lukrativních než portugalská společnost. V roce 2011 hospodařilo se ztrátou 241 milionu korun. Ztráta navíc mohla být ještě hlubší, nebýt masivního prodeje majetku. Ten ČSA ve stejne roce vynesl zhruba 876 milionu korun. Výsledky hospodaření za loňského rok firma zatím nezveřejnila.
„ČSA MOHOU láká tým, že Jsou považováni za vstupní bránu do Evropy. případných Asijská kupec aerolinek Může pak snadno uzavřít partnerství s letištěm, které umožní jeho letadlům dálnici třeba tank nebe využít pražské letiště jako přestupního bodu,“ upozornil analytik společnosti Cyrrus Tomáš Menčík.
Podle leteckého publicisty Martina Velka snížilo atraktivitu ČSA v Posledních letech jejich zeštíhlování a omezování Provozováno třes. V roce 2010 ČSA například prodali lukrativní sloty na Heathrow, tedy právo přistávat na tomto letišti. „To je tak, jako by si chtěl taxikáře pomoci tým, že Prodi levé přední kolo od svého auta. Heathrow je Evropská letecké velecentrum, vstupní brána do Evropy, a kdo tam slot má, tak ho neprodá, protože Vlastnictví TECHO slotů je nesmírně lukrativní , „podtrhly Velek.
zdroj: ČT24
Ilustrační foto
vzhledem k tetou situací Menčík i Velek považuj za přirozené, že jediné dvě společnosti, které projevily o ČSA zájem, s rozhodnutím váhají. „POkud Závazná přihláška nikdo nedal, dovedu si představit, že termín bude Prodlužování v závislosti na komunikaci aeroholdingu s temi dvěma uchazečů, kterým drive projevili o ČSA zájem,“ SOUDAL Menčík.
Avšak ani Prodlužování termínu nemusí znamenat, že se pro ČSA nakonec podaří kupce najit. S velkou pravděpodobností se Může opakovat scénář z roku 2009, kdy musel stát od prodeje ČSA upustit. Do druhého kola tendru tehdä postoupil jediný zájemce – konsorcium Unimex a Travel Service. Za aerolinky nabízí miliardu, avšak s podmínkou, že vlastní jmeno ČSA bude alespoň na nule.
To se ovšem nezdařilo, v pololetí bylo v minusu přes 700 milionu korun. Společnosti Unimex a Travel Service Následně přišli s další nabídkou – za převzetí ztrátových aerolinek Chtěl zaplatit symbolickou jednu korunu. Vláda ale rozhodla, že se o záchranu aerolinek pokusí sama. Strategickou firmu nechtěně prodávám zbrkle „za jakoukoli cenu“.
ČSA přežili vlastní smrt, ale ne zdarma
Vláda považuje ČSA za strategicky významnou společnost, proto se aerolinky takové stát rozhodl v roce 2009 zachránit. O tom, že by se státu záchrana ČSA vyplatila, se ale mluvit nedá. Prostřednictvím společnosti Osinek poskytl stát v roce 2009 ČSA úvěr 2,5 miliardy korun. O rok pozdeji vláda rozhodla, že pohledávky aktivuje – tedy že navýší svůj podíl v ČSA. Jenže aktuální odhadněte cena firmy vloženým částkám zdaleka neodpovídá. Znalci ze společnosti Ernst & Young odhadli hodnotu ČSA na pouhých 148 milionu korun.
O peníze na záchranu ČSA navíc musel stát svést tvrdý boj v Bruselu. Evropská komise totiž pojala Podezření, že by se mohlo jednat o nedovolenou podporu, kterého státního dopravce zvýhodňuje na úkor konkurence. Nakonec Brusel argumenty Česka uznal, ale ne bez výstavbou. ČSA musely zeštíhlet o třetinu, navíc se musely EK zaručit, že Jsou doposud nadále schopné fungovat bez dalších peněz od státu.
Samotný fakt, že stát doposud nesmím kvůli Bruselu pumpovat do ČSA další peníze, vyostřit tlak na privatizaci ČSA. Experti Jsou ale k výsledku skeptičtí. „Jako Pravděpodobnější vidím variantu, že se v tomto kole privatizace kupec nejnajde a privatizace bude zrušena,“ míní Menčík. Obavy o to, zdá se pro ČSA podaří Naji vhodného partnera, v minulosti vyjádřil takové předseda dozorčí rady Českého Aeroholdingu a přední český ekonom Michal Mejstřík.
Co by taková situace pro stát a ČSA znamenala? V kuloárech už údajně padlo i slova bankrot vlajkových aerolinek. Ten by ale znamenal velkou ekonomickou ránu pro pražské letiště. A tak se zřejmě stát bude dál snažit najit cestu, jak ČSA zachránit a pokusit se o privatizaci Případně pozdeji, až bude situace v letecké dopravě příznivější.